Ennyire még sosem voltunk kisimulva…

Hírek , beszámolók, úti cél ajánlók

Feltöltve: 2013-05-27

Bocskai-múzeum, pálinkázó, bringóhintó, Sör- és Grillfesztivál, Tuba-tanya, Pásztormúzeum – íme néhány Hajdúszoboszló nevezetességei közül, ahol azonban a legnagyobb sztár mégiscsak a fürdő.

Hajdúszoboszló csöpögő esővel és pompás pálinkákkal várt minket. Mostanában nyílt meg a fürdővárosban a Spirit pálinkázó, ahol százféle pálinkát lehet kóstolni a teljes hazai kínálat legjavából, akár csoportosan, szakértő társaságában is. Pálinkapárbajokat is rendeznek. A tepertős zsíros kenyér, a füstölt kolbász, a friss zöldségek és a csodás bagett mellé mi is elkortyoltunk néhány tételt, köztük a tuzséri vilmoskörtét, amely 2012-ben Gyulán a legjobb magyar pálinka lett, sőt a világbajnokságot is megnyerte.

Hajdúszoboszló a mezőgazdaságból élő kisváros volt egészen a húszas évek végéig. 1925. október 26-ig, ugyanis 1090, 87 méter mélyről feltört a 73 C fokos hévíz, a Pannon tenger többmillió éves vize, amelyre legelőször 1927-ben fövenyfürdő, később pedig Európa legnagyobb fürdőkomplexuma épült. A Bocskai Múzeum, ahová Dottóval érkeztünk – miután elnyalogattuk a Spiritben kapott pálinkás fagyikat – mind a két Hajdúszoboszló életét bemutatja, sőt keltakori, honfoglaláskori leleteket is látunk, és számos relikviát a Bocskai-féle szabadságharc idejéből.

Ücsörgés a termálvízben

A négycsillagos Aquasol hotelben ebéddel várnak minket. A hagymalevesünkben juhtúróval töltött tésztabatyukat találunk, és ez mindenkinek ízlik. Este is akad a szakácsolimpiát nyert Németh László séf vezette étterem svédasztalán kedvünkre való fogás, nem is egy: Somogyi laskás csülökpaprikás, erdei gombás vadragu, a naphal lazaccal töltve, valóban friss párolt zöldség. Az abszolút kedvenc az olívás gombasaláta lett kecskesajttal és padlizsánszeletekkel. Délután bringóhintózhatnánk a város 37 minősített hotele és panziója, üdülőházai, cukrászdái, éttermei között, a kalandparkot is tesztelhetnénk, itt zajlik a környező utcákon a Sör és Grill Fesztivál, ott is nézelődhetnénk, de esik az eső. A szomszéd utcába, a négycsillagos Hotel Atlantisba kísérnek át bennünket a vendéglátóink, ott úszunk, üldögélünk a termálvízben, szaunázunk, miközben magyar szót nem is hallunk. Lengyelek, németek, ukránok, csehek, szlovákok nagyon gyakori vendégek errefelé, de azért a Hajdúszoboszlón fürdőzők kétharmada még mindig belföldi.

Privát fürdő bérelhető

Az utóbbi néhány évben különösen a nyugati országrészben terjedt el a lepedőben szaunázás szokása, a szaunamesterek is arra tanítják a fürdőzőket, hogy vegyék le a fürdőruhát ilyenkor, mert tönkreteszi a gőz, és nekünk sem jó a nejlon kipárolgásában üldögélni, de itt pont a lepedőzés szigorúan tilos. Kimegyek később az egyik zuhanykabinba, megnyomok egy kicsi gombot, dörrenést hallok, és már csorog is rám a hideg víz, és szuszog valami, aztán újabb és újabb formájú sugárban ömlik a víz, a hideg után langyos. Később megtudom, trópusi esőt imitál a zuhany.
Másnap bejárjuk az Aqua-Palace-t és a Strandfürdőt. A mi hotelünkből megfelelő karszalaggal mind a kettőt használhatjuk. Az Aqua-Palace 15 négyzetkilométeren 20 medencével, szörfházzal, családi szinttel – ahol babaúsztató, családi állatfigurás medence, pezsgőmedence, szoptató, pelenkázó is – várja a vendégeket. Az első emeleten három finn szauna, két gőzkamra, két infrakamra, merülő medence, és Kneipp-medence áll rendelkezésre. Exkluzív relaxszoba és családoknak, baráti köröknek szánt privát fürdő is bérelhető szaunával. Terjedelmes a masszázsrészleg is: többek közt thai masszázs, ajurvédikus masszázs, lávaköves és bambuszmasszázs kérhető, mágneses stresszoldást is kínálnak. Én is kapok egy jó frissítő masszázst egy erőskezű fiatalembertől, akivel kutyákról beszélgetünk, és a testi felüdülés mellé gyönyörű diftongusokat kapok. Berettyóújfalu mellől költözött Hajdúszoboszlóra, azért beszél ilyen szépen.

Csúszdák felnőtteknek

Kipróbáljuk a trópusi medencét a hatalmas fából ágazó vízsugarakkal, a mozaikos római fürdőt és a Gangeszt is, ahol lényegében hanyatt fekszünk, és úgy mosnak minket a langyos hullámok, buzgárok Engem nem hagynak nyugodni a széles, felnőttek által is használ csúszdák. Előbb a rövid piros csúszdáról zuhanok a trópusi medencébe, aztán egy emelettel feljebb megyek és egy tekervényes, emelkedőkkel, kunkorokkal tarkított zöld csúszdáról toccsanok egy kicsike medencébe. Bárhová megyek, bármit próbálok ki, sosem vagyok egyedül, mindig van a közelben fürdői alkalmazott, akinek az a dolga, hogy vigyázzon rám. Olyan fajta tapintattal, udvariassággal, nyugalommal végzik a munkájukat ezek a többnyire fiatal emberek, ami csak több generáció alatt alakulhat ki egy munkaterületen. Így aztán a fürdőzök is nyugodtak, derűsek, és bátran kipróbálnak mindent. A szaunarészleg nagyon-nagyon szép és kellemes, és még a szoboszlói hévíz felfedezőjéről Pávai-Vajna Jánosról nevezett ásványvizet is kapunk, csak éppen a fürdőruhát nem lehet levenni, és akkorka lepedőt osztanak, mint egy férfizsebkendő. Tűnődöm is azon, hogy a német vendégek, akik a legtöbb vendégéjszakát töltik Hajdúszoboszlón, és tudvalevőleg nem szégyellősek, mit szólhatnak ehhez.

Jót tesz ez a víz…

A strandfürdőben naturista szigetet is alakítottak ki. Oda, a hídon túlra már csak Ádám-Éva kosztümben van belépés. Ott jártunkkor a strandfürdő legnagyobb büszkesége, a tengerpart még nem volt vízzel feltöltve, de a vízilovas gyerekmedencék, az úszómedence, több melegvizes medence és a gyógyfürdő medencéi már megteltek fürdőzőkkel. A hátsó, elkülönített részen, ahová külön kell jegyet váltani, óriási csúszda-arzenál tárult a szemünk elé, láttunk sodrófolyosót is, ahol úszógumival, vízinudlival lehet ide-oda himbálózni.

Többször visszatértünk a vörösesbarnás gyógymedencékbe, ahol vízsugarak masszírozzák több irányból a fürdőzőket, és ahol az ember rögtön érzi, hogy ez a víz, de még a kipárolgása is jót tesz neki. Másképp mozdulnak a végtagok, az izületek, jó a víz a beleknek, a nemi szerveknek, a frissen forrt csontoknak. A langyosabb medencék mellett salsát táncol három fiatal pár, a karibi zene betölti a közeli kocsma környékét, mindenki a táncosokat nézi.
Este a III. Sör-és Grillfesztiválon vacsoráztunk, csülköt ettünk forgatott krumplival és friss zöldsalátával, amelyben nyers zöldborsó is volt. Végignéztünk egymáson: ennyire még soha nem voltunk kisimulva.

Tanya és puszta

Másnap a Tuba-tanyára vitt minket a busz, pedig a chilifarmot is megnéztem volna, ahonnan a fesztiválon árusított paprikalekvárok származnak. A tanyán megtekintettük a kemencét, meg a tisztaszobát, a vemhes csacsikat, a szürkemarhákat, a mangalicákat, a kotló pulykákat, a gyöngytyúkcsibéket, a pulikölyköket. Kolbászt, szalámit, többféle szalonnát, friss zöldséget, kemencében sült kenyeret adott az asztalra a gazda. Még állt a sátor, ahol előző nap lagzit rendeztek.

A Hortobágyon zárult a tanulmányút, megnéztük a pásztormúzeumot, ahol a népviseletbe öltöztetett bábukat élő hortobágyi emberekről mintázták. Bekukkantottunk a kézművesekhez is. Most láttam először férfit, méghozzá egy nyugdíjas mérnököt, aki riseliőt varr, pedig Kalocsáról származom.

A Nónius telepen, ahol lovagolni lehet, végigjártuk az istállókat, sok gyönyörű kiscsikót láttunk, és a búcsúkávé mellett megkérdeztük, hogy akik turistaként, nyaralóként itt nyeregbe szállnak, tudnak-e lovagolni. Kiderült, hogy többnyire nem, és nem is igen tudják a vállalkozó kedvűek, mivel jár a lovaglás. Ismerjük ezt: a tévéből, a filmekből, az internetről veszik a bátorságot manapság az emberek sokféle tevékenységhez, amihez kitartás, gyakorlás kellene.